STATUT STOWARZYSZENIA
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kierowników Medycznych Laboratoriów Diagnostycznych z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Pułtuskiej 32 w dalszych postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem.
§ 2
Stowarzyszenie jest powołane w celu:
-
wspierania interesów zawodowych diagnostów laboratoryjnych w Rzeczypospolitej Polskiej;
-
podejmowania działań na rzecz integracji środowiska zawodowego diagnostów laboratoryjnych;
-
umożliwienia diagnostom laboratoryjnym, a w szczególności kierownikom medycznych laboratoriów diagnostycznych prowadzenia dyskusji, wymiany poglądów;
-
wspierania inicjatyw na rzecz ochrony bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów;
-
prowadzenia działalności szkoleniowej i dydaktycznej w zakresie ochrony zdrowia, a w szczególności w zakresie diagnostyki laboratoryjnej;
-
wspierania inicjatyw na rzecz podnoszenia jakości świadczeń z zakresu diagnostyki laboratoryjnej, wiedzy i doskonalenia się fachowego diagnostów laboratoryjnych;
-
reprezentowania interesów członków Stowarzyszenia w kontaktach zewnętrznych;
-
opiniowania i wypowiadania się w sprawach dotyczących diagnostyki laboratoryjnej i jej uregulowań prawnych;
-
promocji zdrowia.
§ 3
-
Siedzibą Stowarzyszenia jest Wrocław.
-
Terenem działań jest Rzeczypospolita Polska. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami kraju, pod warunkiem, że prawo danego państwa dopuszcza taką działalność.
§ 4
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o Stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
§ 5
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i logo. Wzór pieczęci i logo ustala Zarząd Stowarzyszenia.
§ 6
Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§ 7
Działalność Stowarzyszenia oparta jest głównie o pracę społeczną członków. Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
§ 8
Stowarzyszenie swoje cele realizuje przez:
-
organizowanie szkoleń, kursów, konferencji, sympozjów, dyskusji z zakresu diagnostyki laboratoryjnej oraz systemu ochrony zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej;
-
organizowanie spotkań kierowników medycznych laboratoriów diagnostycznych w celu wymiany poglądów i doświadczeń;
-
współpracę z wszelkimi osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania, w tym organizacjami zagranicznymi;
-
współpracę z organami administracji rządowej oraz samorządowej, a także z instytucjami zainteresowanymi działalnością Stowarzyszenia;
-
przedstawianie opinii w zakresie ochrony zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem diagnostyki laboratoryjnej, w tym opinii co do aktów prawnych.
§ 9
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Decyzję o podjęciu działalności gospodarczej podejmuje Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia w drodze uchwały. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony wyłącznie na realizację celów statutowych.
§ 10
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne pełniące funkcję kierownika Medycznego Laboratorium Diagnostycznego.
§ 11
Stowarzyszenie posiada członków:
-
zwyczajnych.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia mogą być diagności laboratoryjni, którzy:
-
zgłoszą wniosek o przyjęcie do Stowarzyszenia w formie pisemnej deklaracji,
-
spełniają warunki określone przez Zarząd Stowarzyszenia,
-
uiszczą wpis w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie,
-
opłacać będą regularnie składki członkowskie w wysokości corocznie uchwalonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
-
Decyzję o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
-
Utrata członkostwa może nastąpić w wypadku:
-
dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
-
śmierci członka,
-
skreślenia z listy członków z powodu zalegania, w okresie dłuższym niż 12 miesięcy, z opłatą składek członkowskich lub innych świadczeń,
-
pozbawienia członka praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego.
-
-
Decyzje o utracie członkostwa podejmuje Zarząd.
§ 13
-
Członek zwyczajny ma prawo:
-
wybierać i być wybranym do władz Stowarzyszenia,
-
uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach, itp. imprezach organizowanych przez władze Stowarzyszenia,
-
korzystać z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia,
-
zaskarżenia uchwał lub orzeczeń władz Stowarzyszenia w sprawach członkowskich.
-
-
Członek zwyczajny obowiązany jest do:
-
aktywnego uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia oraz propagowania jego celów i programu,
-
przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
-
regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
-
§ 14
Władzami Stowarzyszenia są:
-
Walne Zgromadzenie,
-
Zarząd,
-
Komisja Rewizyjna.
§ 15
-
Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa trzy lata i jest wspólna, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
-
Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
§ 16
Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
§ 17
-
Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
-
W Walnym Zgromadzeniu biorą udział członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym.
-
Walne Zgromadzenie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§ 18
Walne Zgromadzenie Zwyczajne jest zwoływane raz na rok przez Zarząd Stowarzyszenia, powiadamiając o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad wszystkich członków listami poleconymi, drogą elektroniczną, co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Walne Zgromadzenia Stowarzyszenia może się odbyć pomimo braku formalnego zwołania, jeżeli wszyscy Członkowie wyrażą na to zgodę i nie zgłoszą sprzeciwu do porządku obrad.
§ 19
Walne Zgromadzenie Nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej jednej trzeciej ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
§ 20
-
-
Uchwały Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów. W Zgromadzeniu Stowarzyszenia członkowie mogą brać udział poprzez upełnomocnionych przedstawicieli. Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone na ręce Przewodniczącego Stowarzyszenia najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Stowarzyszenia.
-
Każdemu członkowi Stowarzyszenia przysługuje jeden głos. Głosowanie jest jawne, z wyłączeniem uchwał w sprawach osobowych, w których to sprawach przeprowadza się głosowanie tajne.
-
Uchwały mogą być podejmowane bez odbycia Zgromadzenia, jeżeli wszyscy Członkowie wyrażą na piśmie zgodę na postanowienie, które ma być powzięte, albo na pisemne głosowanie. Wyrażenie zgody jak i głosowanie może odbyć się drogą elektroniczną.
-
§ 21
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
-
uchwalanie kierunków rozwoju działalności Stowarzyszenia,
-
uchwalanie zmian statutu,
-
wybór i odwoływanie Prezesa Stowarzyszenia, Zarządu, Komisji Rewizyjnej,
-
udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
-
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
-
uchwalanie budżetu,
-
uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
-
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
-
rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez Członków Stowarzyszenia i jego władze,
-
rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
-
wyznaczanie pełnomocnika do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem, a członkami zarządu oraz w sporach z nimi,
-
podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady.
§ 22
Zarząd jest powołany do kierowania działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia i reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz.
§ 23
Zarząd składa się z Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika/ Sekretarza i dwóch członków.
§ 24
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc. W posiedzeniach tych mogą brać udział członkowie Komisji Rewizyjnej lub zaproszeni goście z głosem doradczym.
§ 25
Do kompetencji Zarządu należy:
-
uchwalanie regulaminu działania Zarządu Stowarzyszenia,
-
realizacja celów Stowarzyszenia,
-
wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
-
sporządzanie planów pracy i budżetu,
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
-
podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
-
reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
-
zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
-
organizacja i prowadzenie działalności gospodarczej, jeżeli zostanie podjęta odpowiednia uchwała przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia,
-
przyjmowanie członka do Stowarzyszenia,
-
podejmowanie decyzji o utracie członkostwa.
§ 26
Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia. Kontrola przeprowadzana jest nie rzadziej niż raz w roku.
§ 27
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, zastępcy, sekretarza i dwóch członków.
§ 28
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
kontrola działalności Stowarzyszenia,
-
składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu,
-
prawo żądania zwołania Walnego Zgromadzenia oraz zebrania Zarządu,
-
składanie wniosków o absolutorium dla władz Stowarzyszenia,
-
składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu.
§ 29
Komisja Rewizyjna prowadzi swą działalność zgodnie z Regulaminem uchwalonym przez Walne Zgromadzenie.
§ 30
W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze analogicznej jak przy wyborze członków danego organu Stowarzyszenia. Do czasu uzupełnienia składu organ Stowarzyszenia działa w dotychczasowym składzie.
§ 31
Majątek Stowarzyszenia powstaje:
-
ze składek członkowskich,
-
z darowizn, spadków, zapisów,
-
dochodów z własnej działalności statutowej,
-
dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkowaniem Stowarzyszenia,
-
dotacji i ofiarności publicznej.
§ 32
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę pieniężną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 33
Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania innych oświadczeń woli w sprawach Stowarzyszenia w tym sprawach majątkowych wymagane są podpisy Prezesa albo Wiceprezesa i drugiego członka Zarządu lub członka Stowarzyszenia upoważnionego przez Zarząd.
§ 34
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie ilością dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 35
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
§ 36
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.